Reddharene:

REDDHARENE er en gruppe som består av Vegard Øyen, Ingrid Hesjadalen og Kristine Hesjadalen. Sammen har vi laget forestillingen "Prøysenstund med Reddharene". Vi har vært et fast tilbud i den kulturelle skolesekken i Oslo siden høsten 2008. Forestillingen spilles for 1. og 2.-klassinger. I denne bloggen prøver vi å vise hvordan livet er for en Reddhare på turné. Innimellom skriver vi også litt om andre prosjekter vi holder på med.

Tuesday, September 27, 2011

Test deg selv: er du klar for besøk av utøvere i Den Kulturelle Skolesekken?

Her kommer noen gode tips til deg som skal ha med en gjeng elever på skolekonsert.
Etter å ha vært på turné i noen år og besøkt mange skoler, må det sies at de fleste lærere er inmari flinke til å holde styr på elevene sine. For å finne ut om du er en lærer utøverne setter stor pris på, kan du ta denne testen:

1) Du har fått beskjed om at det er en fordel at elevene kan "Helene Harefrøken", "Nøtteliten" og "Hompetitten" på forhånd.

A: Dette har du ikke tid til å bry deg om. Det er tross alt mye som skal gjennomgåes for å rekke alt man skal igjennom ifølge Kunnskapsløftet. Dessuten må du skrive IOP, halvtårsplan, forberede deg til elevsamtaler og møte med PPT. Og så var det disse skjemaene med måloppnåelse som du skulle ha fylt ut.

B: Du tenker at dette er en glimrende mulighet til å få inn litt Prøysen i skolehverdagen. Du synger alle tre sangene i morgensamlingen en uke i strekk før Reddharene kommer. Du går inn på facebook og liker siden til Reddharene (
https://www.facebook.com/#!/pages/Reddharene/263289053702713 ), så du hele tiden kan holde deg oppdatert om hva de holder på med.




2) Du skal forberede elevene på at de får besøk og at dere skal på konsert.


A: Du tenker at alle barn har jo vært på konsert før, og du trenger sikkert ikke forklare hvordan man oppfører seg på konsert, det har de helt sikkert fått med seg hjemmefra.


B: Du forklarer nøye at når det er konsert, så sitter man stille hele tiden. Det er ikke lov til å ta på dem som har konserten, og ikke sidemannen (heller ikke sparke og slå). Det er ikke noen vits i å rekke opp hånda. De får ikke spørre om noe underveis, sånn er det nemlig på konsert: man sitter stille og lytter, og følger de beskjedene som blir gitt underveis.


3) Du har fått i oppgave å ta imot Reddharene når de kommer til din skole tidlig en høstmorgen.

A: Du tenker at de har sikkert vært på skolen din før, og alle må jo skjønne hvor gymsalen er. Den pleier å være åpen, og de har jo med seg alt de trenger. Dessuten må du bare ta en viktig telefon først.


B: Du møter Reddharene når de kommer, eller du sender noen søte elev-verter eller den kjekke vaktmesteren. Du viser hvor de kan kjøre med bilen, og sørger for at gymsalen og garderoben er åpen. Hvis du har lyst til å gjøre Reddharene ekstra glade, spør du om de har lyst på en kopp kaffe. Det har de alltid. Særlig de av Reddharene som allerede har vært våkne siden kl 05.15. Du tenker også på at det er greit å forklare dem hvor de kan hente strøm hvis det er litt komplisert.


4) Du kommer inn i gymsalen sammen med elevene.

A: Du stiller deg opp bakerst ved ribbeveggen sammen med kollegaene dine og tenker at nå kan dere få pratet litt sammen mens barna blir underholdt av Reddharene. Innimellom sender du noen tekstmeldinger, sjekker facebook og går litt ut og inn av gymsalen.


B: Du setter deg sammen med elevene dine, passer på at de med ekstra mye mark i rompa sitter rett ved siden av deg, tenker at nå skal jeg jammen ha et åpent sinn og la meg rive med, det er gøyest for ungene og for utøverne. På forhånd har du skrudd av telefonen din, for du vet at trådløse mikrofoner kan ta inn signaler fra telefoner, og da blir det lett feedback og uling i høytalerne.



5) Du skal få elevene til å sette seg ned.


A: Du tenker at det ikke er så farlig hvordan de sitter. De som skal ha konserten trenger sikkert ikke så mye plass siden de bare er 3 stykker. Og den videokanonen de har satt opp er det sikkert heller ikke så nøye med, sånne videokanoner tåler nok en trøkk.


B: Du får elevene til å sette seg bak en strek eller en annen fysisk grense, med klar beskjed om at de ikke må flytte seg nærmere utøverne. Du tenker at det er greit for de som skal ha konserten at elevene ikke kommer nærmere og nærmere underveis i forestillingen, dette er jo tross alt en ganske fysisk forestilling med hopp og sprett og tjo og hei. Du passer også på at ingen setter seg helt inntil videokanonen, den tåler tross alt ikke så mye, og utøverne har sikkert stilt den inn så den treffer lerretet, og at dette sikkert er viktig for forestillingen.


RESULTAT:


FLEST A-ER:
Det er ikke sikkert hverken du, elevene eller Reddharene vil tenke på konserten som en udelt positiv opplevelse. Du bør nok vurdere om ikke svaralternativ B er et godt tips for deg neste gang du skal på konsert.


FLEST B-ER:
Du er den perfekte lærer å komme på besøk til!! Utøverne vil garantert storkose seg både før, under og etter konserten. Din gode utstråling er noe Reddharene kommer til å ta med seg resten av dagen og skamrose i sin turnéblogg som de stadig oppdaterer underveis på skolesekk-ferden. Du er et forbilde for alle. Håper du er øvingslærer og at du lærer videre til studentene hvordan man skal ta imot utøvere fra skolesekken. Vi gleder oss til å treffe deg!!!!




No comments:

Post a Comment