Reddharene:

REDDHARENE er en gruppe som består av Vegard Øyen, Ingrid Hesjadalen og Kristine Hesjadalen. Sammen har vi laget forestillingen "Prøysenstund med Reddharene". Vi har vært et fast tilbud i den kulturelle skolesekken i Oslo siden høsten 2008. Forestillingen spilles for 1. og 2.-klassinger. I denne bloggen prøver vi å vise hvordan livet er for en Reddhare på turné. Innimellom skriver vi også litt om andre prosjekter vi holder på med.

Monday, January 16, 2012

Huske-stue!

Mandag morgen og vår siste uke på Oslo-turné dette skoleåret. Vi skulle egentlig ha avsluttet turnéen vår før jul, men da klarte ikke Ingrid å få til en eneste lyd ut av sin til vanlig så vakre stemme. Litt vanskelig å ha konsert da.
Men desto hyggeligere å få en ekstra bonus-turné-uke på kjøpet!! Og for en hyggelig start på uka!
Vi hadde forestilling på selveste den franske skolen på selveste Frogner. Vi ble litt nervøse for at vi skulle få språkproblemer siden ingen av oss kan fransk, men underveis oppdaget vi at vi kan mange fine franske ord. Bonjour, for eksempel!!!
Bonjour, sa vi og smilte, og vips skjedde dette:
Interkontinental kaffeservering på morrakvisten!!!

Vi fant ut at vi kunne mere fransk også. Det var bare å rope VOILA, så fungerte anlegget fint som bare det!!! Magisk!!!

Den kaffen vi fikk servert, var forresten også veldig magisk. Ingrid gikk fra totalt veldig trøtt, til sim-sala-bil-s'il vous plait totalt energisk og opplagt.

Vegard derimot, ble litt hemmelighetsfull da han fikk sukkerskåla, litt sånn rendevouz-aktig.

Mens jeg, jeg drømte meg bort til en liten, fransk fortaus-kafé, omgitt av kjekke, franske kelnere som sang og danset voulez vous!!!

Konserten gikk forresten veldig magnifique.

Etter en så hyggelig start på dagen, var det ingenting som kunne sette oss ut av balanse denne dagen. Trodde vi. Vinderen skole var neste stopp, og på denne skolen hadde vi konsert for noen år siden. Det var vi alle sammen helt enige i. Som regel er det Vegard som husker hvordan vi kommer til steder og hvordan parkeringsplassen ser ut, men denne gangen husket jeg det også! Men deretter sa det stopp med huskingen.
Nå har vi reist mye rundt på skoler i Oslo. Mange skoler ser veldig like ut, men det er alltid ett eller annet med skolen som gjør at vi klarer å hanke oss inn på sporet og kan si at "å, ja, dette husker jeg fra sist vi var her." Men denne gangen var det totalt blackout både på Ing-Kristine og Kri-Ingrid. Vi husket virkelig IKKE at vi hadde spilt forestilling i den samlings-salen før. Vegard husket det helt klart. HER rigget vi oss opp forrige gang, sa Vegard. Søstrene kunne jo ikke noe annet enn å nikke.

Vegard fortsatte å lire av seg den ene detaljen etter den andre om hva som hadde skjedd sist vi spilte på denne skolen. Men det ringte INGEN bjeller hos hverken den ene eller den andre søsteren.
Dette pianoet har fin lyd, det husker jeg fra sist, sa Vegard. Og så skifta dere på den dassen, og jeg måtte komme og hente dere når elevene var på plass.

Ikke så mye som en bitteliten demring. HELT svart og blankt. Hos begge.
Så begynte vi å ljuge. Bare for å komme oss ut av den svært pinlige situasjonen med å ha et svart hull i hukommelsen.
Men dette husker jeg, sa Ingrid. Eller burde ha huska. Husker kanskje litt av det, da. Storesøsteren var enig i at den ene bokstaven kunne man kanskje huske.

Jeg gikk bortover veien med to venner
solen gikk ned
jeg følte som et pust av vemod
himmelen ble plutselig blodig rød
Jeg stanset, lenede meg til gjerdet,
matt, til døden

Så ut, over de flammende skyene
som blod og sverd
over den blåsvarte fjord og by
mine venner gikk videre
jeg stod der skjelvende av angst
og jeg følte som et stort, uendelig skrik
gjennom naturen

Sånn går det når man ikke husker steder man har vært på før. Fryktelig!!!

MEN: alt ble bra da de veldig søte, snille og flinke elev-vertene kom og hentet oss tilbake til virkeligheten med hjemmelagede muffins. Og ikke hvilke som helst muffins, men VERDENS beste!!!!
Så dagens applaus går til den muffins-bakende elev-verten!!
KLAPP, KLAPP, KLAPP, KLAPP, KLAPP, KLAPP, KLAPP, KLAPP, KLAPP, KLAPP!!!!!
Altså rungende applaus i dag!!!

Vi må jo forresten klappe litt for alle som deltok i quiz forrige uke. Premie til alle sammen!!!
Ukas premie er den samme som forrige uke, altså: få lov til å være med på Reddharenes julebord-fest-turné-avslutnings-fest.
De som allerede har vunnet en plass rundt bordet er, vår alltid trofaste blogg-quiz-deltaker: TORSTEIN!!! Och_vad_har_ni har også vunnet! Han kan få lov til å ta med seg sin bedårende samboer også! En plass har vi holdt av til Marie!! Veldig sterk og god deltakelse der, altså! Tommy har også vunnet, men han må desverre være hjemme sammen med noen barn den dagen.
Og la oss nå avsløre SVARENE på forrige ukes quiz:
1) Det er lov å skrive sørvis
2) Bokstaven K for Kristine
3) Ukulene (hvordan FÅR du det til; Torstein!!!)

Dagens quiz:
Hva betyr dette skiltet som vi fant på den franske skolen?
Tilleggspørsmål: Hvem tar dette bildet?

Tvi tvi!!!


Dagens interkontinentale Reddhareskribent: Kristine

4 comments:

  1. Skulle man tippe, så ville jeg sagt at det står:
    "Ta telefonen, da!! Du later som ingenting, til en forandring..!"

    Men jeg sverger igjen til Google, og kommer frem til:
    "Ikke glem meg!! Din handling kan gjøre en forskjell!"

    Er ganske overbevist om at det er en av søstrene som tar bildet, men hvem..? Hmmm...jeg tipper Kristine.

    Og forøvrig er det veldig stas å være en vinner!!! :-)

    ReplyDelete
  2. Siden luringen over her sjekket google og har fasiten avstår jeg fra å forsøke å svare på hovedspørsmålet- det vil jo bli en smule juks når fasiten står her.....
    Når det gjelder fotografen.......skal jeg si...Ingrid

    Og takker og bukker for premie:)

    ReplyDelete
  3. Hurra bedårende samboer og jeg klapper i hendene, vi synger og vi ler - så glad er vi :)

    ReplyDelete
  4. Dette er ikke bare en fotograf men en mystisk skikkelse bak lysglimtet - etter noen minutters studering av det bildet.
    Ingen har nevnt Vegard! Så får vi se gjennom et speil i en gåte, etter fasiten.

    ReplyDelete