Reddharene:

REDDHARENE er en gruppe som består av Vegard Øyen, Ingrid Hesjadalen og Kristine Hesjadalen. Sammen har vi laget forestillingen "Prøysenstund med Reddharene". Vi har vært et fast tilbud i den kulturelle skolesekken i Oslo siden høsten 2008. Forestillingen spilles for 1. og 2.-klassinger. I denne bloggen prøver vi å vise hvordan livet er for en Reddhare på turné. Innimellom skriver vi også litt om andre prosjekter vi holder på med.

Friday, November 12, 2010

Fredag med smak av helg, oppvarming, gullkorn fra pianistmunn og refleksbamse

Jepsi pepsi. Nok en vel gjennomført dag. Søte og engasjerte barn, mange engasjerte og skjønne lærere og noen lærere som kanskje ønsket seg helg og tenkte på lønningspils? Det er en ting som må nevnes i den sammenheng. Vi møter jo veldig mange herlige mennesker på vår vei, og heldigvis er ikke uengasjerte lærere noe vi treffer på så altfor ofte. MEN det som er ulempen for uengasjerte lærere det er for lærerne sin egen del. Det har seg nemlig sånn at Vegard er ekstremt rask i replikken etter endt forestilling og har bestandig en frekk kommentar dersom noen har vist manglende engasjement. Dette er jo selvfølgelig til Kristine og min sin store begeistring. Da får vi oss jo en knakandes god latter etterpå. Så- alle lærere der ute: For deres egen del- ikke vær uengasjert- da blir dere latterliggjort uten at dere vet om det. Moahahahahahahaha!
Ellers så har Vegard virkelig vært i slaget i dag så jeg velger å ha et eget lite avsnitt her nå med Vegard-sitat. Mange av gullkorna hans er jo så vakre at man kan få tårer i munnen og frysninger i øyet.
(Først må jeg nevne at Vegard er redd for en annen ting i tillegg til at han er redd for de mørke tangentene og for å søle kakao på beinet. Vegard er nemlig også redd for Stian Carstensen!!! Så dagens nyhet om at Kristine&Vegard skal spille sin Kulturelle SPASERSTOKK-forestilling rett FØR Stian Carstensen på kulturnatt i Larvik imorra, ble ikke akkurat tatt helt vel imot av Vegard!!!!)
 I frykt for å ikke være bra nok i Stian Carstensens musikerøyne og for å roe ned seg selv kom han med disse gullkorna fra pianistmunn:
”Man må få spille på det nivået man er!”
”Det vil helst gå bra”
” Jeg ESLKER å spille på scener!!”
”Men Kristine, du må jo til helvete se til å ri!!”
Det er forresten tilbud på sukkererter(var det rema 1000?) kan den eldste reddharen informere om. Så da vet dere det, sånn hvis noen skulle lure på hvorfor Kristine til stadighet har med sukkererter i nista!

Kristine ville idag at jeg skulle avsløre noe kriminelt uetisk om oppvarminga vår som vi(!) har hver dag. Oppvarming av stemmen er som kjent veldig viktig, men personlig har jeg lagt meg til en kriminelt ekstrem dårlig uvane.. Når Kristine varmer opp så tror nemlig jeg at jeg også varmer opp bare ved å lytte til hennes oppvarming! Det er stjæling det! Dette kan ha sin årsak i at vi ofte gjør de samme tingene og snakker alltid i vi-form. Noen ganger pleier jeg også å plystre oppvarmingssanger og da er jeg helt sikker på at jeg er kjempeflink og varmer stemmen opp brillefint!! Håpløst og kriminelt dårlig… Håper ingen av dirigentene jeg har hatt gjennom tiden leser dette.. Evt så får en eller annen dirigent ta selvkritikk for dårlig stemmeopplæring av den yngste reddharen. Jeg fraskriver meg alt ansvar! Uskyldig til det motsatte er bevist!
En annen ulempe med å spille forestilling sammen med søsteren sin er dette med navn. Hele oppveksten har Kristine blitt kalt IngKristine eller IngridKristine, mens jeg har blitt kalt KriIngrid eller KristineTinkaHelleYlvaRonjaIngrid. Og i dag skjedde det noe katastrofalt! JEG kalte Kristine for IngKristine!! Det har faktisk aldri skjedd før i historien. Og som om ikke det var nok så kom Vegard til å kalle meg for KristineIngrid MIDT UNDER FORESTILLIGEN!! Kan dere tenke dere noe så kriminelt katastrofalt?
Men vi er like blide vi altså.
Apropos kriminelt… Vi har jo jobba litt for Den Kriminelle Skolesekken i dag også.
Dette keramikkskiltet er jo til å spise opp! Se så søte de er der de spiller og rir på hester!
Denne tlf kunne jeg tenke meg. Jeg syns dagens mobiltelefoner er blitt altfor små. Tenk så greit å hatt en på denne størrelsen. Mye lettere å finne i veska. Selv om jeg ikke skal klage. Gamleklubba(som jeg kaller min flotte gode,gamle mobiltlf) er jo av en grei klubbestørrelse. Men den kan jeg ikke henge på veggen. Og det må jo være fryktelig praktisk å kunne henge tlf sin på veggen?
Mon tro om det er denne de bruker når de ringer inn til timen?
Dagens dyptgående visdomsord:
Vakkert,vakkert vakkert!

Fikk nesten med oss en pose med klær: Selv om de ble nærmest kasta etter oss så vil jeg jo skryte av at det er rimelig kriminelt å operere med svarte søppelsekker.
På veien i dag kjørte vi forbi et sammenrast bygg. Så ut som noen hadde vært skikkelig uheldige. Mista noe så halve huset revna. En blomsterpotte f.eks? Fort gjort at ting går i tusen knas, også bygg.
Her var det også noen som var litt uheldige. På denne veggen henger det nemlig minst 20 plakater av samme artist. Uff… Tenk så kjedelig hvis noen hadde hengt opp så mange plakater med Reddharekonsert på da? Flaks at det ikke har skjedd med oss. Og stakkars Bon Jovi…
Sist men ikke minst: Denne lille refleksbamsen stjal vi faktisk på ordentlig.. Litt ufrivillig, men fortsatt veldig kriminelt. Kristine trodde nemlig den var min og tok den med ut i bilen og siden vi skulle rekke toget som Kristine ikke rakk, så rakk vi ikke levere den tilbake. Så nå bor den hos meg, og han kommer til å få det kjempefint og få den aller beste pleie, det kan jeg love. Det jeg liker best med han er at han alltid er blid og så har han så kul sveis.
Jeg tror han må hete Børre. Eller Ivar. Eller Otto? Eller Snikk? Hmmm…  Dette tror jeg jammen må bli dagens supertøffe Reddharebloggquiz. Hva bør refleksbamsen og reddharenes nye maskot hete?
Dagens kriminelle reddhareskribent: Ingrid

2 comments:

  1. Den må selvsagt hete Nelly!!! (Eventuelt KrimiNelly...)

    ReplyDelete
  2. Jeg syns navn som Frank, Nils eller Jens kunne passe, men ikke hvis det er av det kvinnelige kjønn selvsagt..

    Ellers ser det ut til at dere har kjørt i Pilestredet, etter å ha stått og ventet på rødt lys utenfor Filadelfia som har revet inngangspartiet sitt (etter at noen mistet en blomsterpotte, ja..)

    ReplyDelete