Reddharene:

REDDHARENE er en gruppe som består av Vegard Øyen, Ingrid Hesjadalen og Kristine Hesjadalen. Sammen har vi laget forestillingen "Prøysenstund med Reddharene". Vi har vært et fast tilbud i den kulturelle skolesekken i Oslo siden høsten 2008. Forestillingen spilles for 1. og 2.-klassinger. I denne bloggen prøver vi å vise hvordan livet er for en Reddhare på turné. Innimellom skriver vi også litt om andre prosjekter vi holder på med.

Wednesday, November 10, 2010

Trivelig onsdag

I dag har det rett og slett vært en trivelig dag. Trivelig på alle mulige måter. Det startet ganske trivelig på toget for min del. Trikset når man pendler med toget, er enten å sove over to seter, så ingen får plass til å sette seg ved siden uten å vekke deg, eller ha så mange ting med seg at man virkelig kan spre seg utover og okkupere. I dag fungerte taktikk nummer to helt til Asker. Og jeg hadde det trivelig med kaffe og deilig musikk på øret. Det at jeg drikker kaffe på toget, er egentlig en hemmelighet. Det er egentlig Vegard som er kaffeansvarlig om morran, og det smaker veldig godt med en kopp i bilen på vei til første konsertsted. Til mitt forsvar kan jeg jo tilføye at tog-kaffen min er pulver og vann og melke-aktig, og det teller ikke.
Jeg synes forresten jeg fortjener litt applaus for at jeg står opp kl kvart over fem hver morra. Egentlig burde alle som sitter på det ti-på-halv-syv-toget til Oslo fått applaus. Men man bråker ikke på pendlertoget om morran. Enda det hadde vært ekstremt moro. Bare reist seg opp midt mellom Tønsberg og Skoppum og sagt med klar og tydelig morrarøst: "Jeg er utrolig imponert over alle dere som sitter her på dette toget. Særlig dere som er her hver morra. Så nå synes jeg vi skal gi hverandre en STOR applaus fordi vi har rukket toget i dag." Nei? Jeg får tipse Kristine Koth om det, så kan hun gjøre det for meg!
På den første skolen i dag fikk vi en alle tiders trivelig mottakelse. Noen som husker den legendariske serien "Borgen skole"? Der var vi i dag. Og det er en skikkelig trivelig skole. Vi ble rett og slett litt revet med under lydsjekken i dag, og kjørte igang med gospelkonsert. Og Vegard hadde ingen stol, så han stod og spilte med "gospelvrikk" med beina. Var dette noe han plukket opp under Skjærgårdsgospel på 90-tallet, tro?
Trivelig var det i hvertfall. Og vaktmesteren var like trivelig som den Karin Svendsen spilte i Borgen skole. Vegard fikk i oppdrag å klatre opp på veggen for å ordne lysforholdene, siden han er så høy, og da er det klart Vegard smilte fra øre til øre resten av dagen! 
Her på "Borgen skole" fikk vi forresten årets triveligste backstage. Vi fikk disponere hele SFO som vi ville, og der var det fint! 
Og så plukket vi opp ett og annet klokt ord på veien!
Det var så fint at vi nesten glemte at vi skulle ha konsert.Men vi fikk da kommet oss ut i gymsalen i tide. Konserten gikk fint, ungene var søte og flinke, selv om en elev satt med hånda opp hele konserten. Veldig fascinerende det der, altså! Husk det, alle lærere, fortell elevene at under en konsert er det IKKE ROM FOR SPØRSMÅL!!! Men guri malla så søte de er likevel, altså!!
Mens Vegard har vært den høye i dag, har Ingrid vært den sterke. Hun har imponert opptil flere mannfolk idag med sin råe muskelkraft. Tenk at en så liten kropp kan være så sterk! Det er ordentlig moro å ha en så sterk lillesøster. Dessuten kan hun trylle. Hun tryller faktisk frem Alf Prøysen på lerretet under forestillingen. Imponerende!
Men også de høye og de sterke kan bli litt slitne innimellom!!! På den andre skolen vi var på idag, fikk vi til og med frukt OG kaffe!!! Sånt er så inmari trivelig!! Skal ikke mere til for å få oss i perlehumør. I dag var det min tur til å lansere et bra ord underveis i forestillingen. Mens Ingrid kom med det flotte ordet "Pøh" her forleden dag, tok jeg til motmæle idag med det enda finere ordet "Puh"! Spennende å se hva vi finner på neste gang.
Nå er det Vegard sin tur til å være litt syk. For å bøte litt på skaden, har vi dratt frem herr Antibac. Men det kan virke som om vi skulle ha funnet ham frem litt før. Ja, ja, da har vi lært det til neste gang. Antibac er lurt å bruke på turné.
Helt til slutt vil jeg presentere Jeger BOMBOM-konkurransen.
Vi vil i løpet av den neste uka kåre den beste kommentatoren på våre blogger. Vinneren får en lunch sammen med Reddharene på en hyggelig kafé i Oslo!!! Så hiv dere med, folkens!!!

Dagens trivelige reddhareskribent: Kristine


2 comments:

  1. Først må jeg si at det var veldig lurt med konkurranse. Nå blir det kanskje til at jeg er innom enda oftere. Og i går lærte jeg å trykke på f5 så nå skal jeg trykke i vei. Jeg vil også si at jeg er mektig imponert over at Kristine står opp så tidlig! Kanskje du kan komme innom meg på vei til byen å sette på kaffen for meg. Da blir det lettere for meg å stå opp også. Kos dere fortsatt! Janne E

    ReplyDelete
  2. Jeg stusset litt over Karin Svendsen i det jeg leste dette innlegget, og jeg har mine mistanker om at hun ikke spilte i "Borgen skole". Etter et kjapt søk på google, har jeg forøvrig funnet ut at Karin Svendsen er 91 år gammel og kommer fra Skien. Det kan være at det er en annen Karin Svendsen enn henne man finner på Facebook, som forøvrig liker Team Åge, Pink Floyd og Jahn Teigen - men det kan jo også være samme dama..

    Nei, det var jo selvsagt Kari Svendsen som spilte i "Borgen skole". Også kjent som Banjo-Kari!

    ReplyDelete